شرکت مهندسی صنایع نشان

7704 820 0920

چگونه می توان عنوان شغلی بیمه شده اصلاح کرد؟تغییر عنوان شغلی

 چگونه عناوین شغلی خود را اصلاح کنیم (نحوه اعتراض به عناوین بیمه ای که کارفرما در لیست بیمه تامین اجتماعی تعیین کرده است؟

مقصود از اصلاح عنوان شغلی این است که کارگری، متقاضی تصحیح عنوان شغلی خود در لیست بیمه باشد تا بتواند از حقوق و مزایای مربوط به آن عنوان شغلی، بهره مند گردد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

ماده 10 قانون کار، این الزام را برای کارفرما در نظر گرفته که نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ ای که کارگر مشغول به آن است را از همان ابتدا، در قرارداد کار، به نحو صحیح و دقیق، درج کند. ماده 148 این قانون نیز، کارفرما را موظف به بیمه کردن کارگران واحد خود می داند و ماده 157 این قانون نیز، رسیدگی به هر گونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای قانون کار باشد را در صلاحیت هیات‌ های تشخیص و حل اختلاف اداره کار می داند.

اصلاح عنوان شغلی و رسیدگی به دعاوی آن بر عهده کدام مرجع است؟

اصلاح عنوان شغلی و رسیدگی به دعاوی آن در بدو امر، بر عهده مراجع حل اختلاف بین کارگر و کارفرما در اداره کار می باشد و پس از صدور رای از سوی این مراجع، سازمان تامین اجتماعی موظف به اجرای رای خواهد بود که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

نحوه تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه

نحوه تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه، بدین صورت خواهد بود که کارگر متقاضی تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه، باید در این باره، اقدام به طرح شکایت علیه کارفرما، در مراجع حل اختلاف اداره کار نماید و مدارک مثبت عنوان شغلی صحیح خود را ارائه کند تا رای به نفع او، صادر گردد؛ سپس، رای صادره را به سازمان تامین اجتماعی، تحویل دهد تا اصلاح عنوان شغلی او در لیست بیمه، صورت گیرد.

برای شکایت علیه کارفرما، کارگر باید، شخصا یا از طریق مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، در سامانه جامع روابط کار prkar.mcls.gov.ir، ثبت نام و احراز هویت نماید تا نام کاربری و رمز ورود به سامانه، به او پیامک گردد. سپس، باید، آدرس prkar.mcls.gov.ir را جستجو کرده و با درج نام کاربری و رمز عبور خود، بر روی گزینه ورود، کلیک نماید.

نحوه اثبات عنوان شغلی صحیح در دعاوی مربوط به اصلاح عنوان شغلی چگونه است؟

نحوه اثبات عنوان شغلی صحیح در دعاوی مربوط به اصلاح عنوان شغلی با کمک ادله اثبات دعوا یا امارات می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

بدیهی است برای اثبات عنوان شغلی، کارگر باید از ادله اثبات دعوا، نظیر اقرار کارفرما، شهادت شهود که بهتر است از همکاران فرد باشند، سند و مدرک و نظر بازرس اداره کار، برخوردار باشد تا بتواند، اقدام به اثبات عنوان شغلی صحیح خود کند.

در کل، ارائه فلیم و عکس و… از محیط کارگاه و یا کارگری که مشغول فعالیت است، همچنین استناد به فیلم دوربین های مدار بسته کارگاه نیز می توانند به عنوان امارات، مورد توجه شعبه رسیدگی کننده به پرونده اصلاح عنوان شغلی در لیست بیمه، قرار گیرند و سبب صدور رای، به نفع کارگری که متقاضی تصحیح عنوان شغلی خود است، شوند.

چگونه  حکم تغییر عناوین شغلی کمیته حل اختلاف اداره کار را به تامین اجتماعی تحویل نمائیم ؟

فرمی تحت عنوان “فرم شماره ده (دریافت مستندات دادنامه)” وجود دارد که کارگر موظف است پس از صدور رای در مراجع حل اختلاف بین کارگر و کارفرما، آن را بر اساس اطلاعات رای صادره، تکمیل نموده و به سازمان تامین اجتماعی، تحویل دهد تا این مرجع، نسبت به اجرای رای تصحیح عنوان شغلی در لیست بیمه، اقدام کند. در زیر، نمونه فرم مذکور، برای دانلود و آشنایی بیشتر، ارائه شده است.

 

ج مستندات لازم برای ارائه درخواست
1- مدارک هویتی مدعی :
– اصل و کپی شناسنامه
– اصل و کپی کارت ملی
– اصل و کپی وکالتنامه وکیل قانونی مدعی (چنانچه مدعی بیمار یا … باشد)
– دفترچه درمان مدعی( در صورت داشتن )
2- مدارک قابل ارایه جهت طرح ادعای احتساب سابقه شامل تمام و یا برخی از ا سناد و مدارک ذیل که میبایست
مربوط به دوره مورد ادعا باشند :
o حکم استخدامی، ارتقاء شغلی، تغییر سمت و … در دوره مورد ادعا.
o قرارداد کار معتبر
o لیستهای حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
o دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه مندرج در دفاتر
o لیستهای پرداخت حق بیمه کارگاه نزد تامین اجتماعی
o گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریزحقوق ماهانه مدعی ( طبق لیستهای حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
o فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
o کارتهای حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
o کارت بهداشت صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
o معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده 90 قانون تامین اجتماعی)
o گواهیهای صادره از سوی کارفرما که مبین علت عدم پرداخت حق بیمه بابت بیمه شده یا بیمه شدگان شاغل در کارگاه
مورد ادعا باشد.
o دفاتر ر سمی واقعی کارگاه (دفتر روزنامه و کل و…) و یا تصویر برابر با اصل شده اوراق مربوط به ا شتغال و حقوق بگیری
قابل ارایه توسط مدعی، بازمانده و یا وکیل قانونی آن که مورد قبول سازمان باشد.
o احکام صادره از دادگاهها و مدارک موجود در سایر مراجع رسمی مملکتی که به نوعی اشتغال افراد در محل کارگاه مورد
ادعا مربوط به زمان مورد نظر را از آنها استنباط کرد.
o آراء حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متعاقب وقوع اختلاف بین کارگر و کارفرما صادر گردیده است.
o لیستهای ارسالی از اتحادیه ، صنف، سندیکا و…
o گزارشات بازرسان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی یا امور اقتصادی و دارایی در مورد کارگران کارگاه.
o کارتهای افتتاح حساب در بانکها که شغل ونشانی محل کار بیمهشده در آن قید گردیده است.
o مدارک و مستندات گواهی اشتغال صادره از سوی کارفرما.
o شناسنامه کار
o گواهی موسسات و یا نمایندگان دولت
o گواهی فوت (در صورت فوت بیمه شده)
o اصل و تصاویر وکالتنامه وکیل قانون مدعی (چنانچه مدعی بیمار یا تحت هرعنوان وکیل اختیار نموده باشد)و یا اینکه
فوت نموده و بازماندگان وکیل اختیار نمودهاند.
o سایر مدارک و مستنداتی که میتواند در فرآیند رسیدگی به ادعای سابقه موثر باشد.

برای مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر در سایت sakhty.ir ثبت نام کنید یا تماس بگیرید

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

فروش ویژه

تا 40 درصد تخفیف

اکنون خرید کنید

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آموزش

آیا بازنشستگی عادی بیمه شده مانع از بهره مندی از مزایای مشاغل سخت و زیان آور می شود؟

آموزش

مراحل درخواست بدوی (اولیه) بررسی و تطبیق مشاغل سخت و زیان آور

آموزش

آموزش ثبت درخواست در دیوان عدالت اداری

آموزش

آموزش تکمیل فرم شماره 2 درخواست انفرادی

آموزش

آموزش تکمیل فرم درخواست تطبیق مشاغل

آموزش

آموزش تکمیل فرم شماره 4 اعتراض به رای کمیته

تماس با مشاوران

7704 820 0920

شنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 الی 19